Přestavba na Li-ion

sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

Je tomu zhruba rok co jsem realizoval přestavbu z Ni-cd 10-12kwh na LI-ion 22kwh baterie... Zde se postupně budu věnovat přestavbě a s tím spojené zkušenosti a problémy... Začátkem napíšu že výsledek zatím stojí za to. Za rok s Li-ion jsme najeli cca 15 tis km. Přesměrovali jsme 99% dopravy na elektromobil a tak kilometry docela přibývaly. Pro nás to znamenala úspora oproti benzínu 30kč za1L a spotřebě cca 6l je necelých 30 tisíc za rok... Jelikož nabíjíme z 99% z FVE a nemusí se dobíjet každý den dá se opravdu soustředit na dobíjení pouze z fve, tak je to opravdu čistá úspora o proti spalováku... Návratnost investice by měla být do pěti let. Proto si myslím že se investice do Li-ionu opravdu vyplatí... Dám dohromady nějaké fotky z přestavby a postupně je sem budu s komentáři přidávat.. Klidně se zde také realizujte s vlastní přestavbou...
Filas1
Příspěvky: 14
Registrován: úte 30. lis 2021 14:36:19
Bydliště: Horoměřice

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od Filas1 »

sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

Koukal jsem na to. Je to taková hrana. Pro porovnání jsem měl já v li-ion 22Kwh. Zabralo mi to pouze zadní box.. Cena se pohybovala kolem 120 tis spíš míň ale radši říkám víc.. Je třeba zvážit poměr cena váha kwh... Pokud by jsi jim přistavil auto a dal prázdný box tak za 90 tis by to bylo zajímavé. V opačném případě je to taková hrana... A hlavně ty články půjdou stále dolů...
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

Přikládám pár fotek...
IMG_20201023_183516.jpg
IMG_20201023_183516.jpg (2.32 MiB) Zobrazeno 107571 x
Filas1
Příspěvky: 14
Registrován: úte 30. lis 2021 14:36:19
Bydliště: Horoměřice

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od Filas1 »

Moc pěkný. Uvažuju také o přestavbě. Ale nevím jestli se do toho pouštět, nebo raději prodat a za stejné peníze co by stála přestavba nekoupit něco modernějšího jako třeba Peugeot Ion.......
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

No já beru cenu vozu pouze podle toho kolik má uložené energie. Kolik má Ion? Já si myslím že ve slušném stavu nebude za 120 tis no... Záleží v jakém stavu máš své psa... To bych spíš šel do Zoe. Tepelné čerpadlo v základu a 22-46 kw dobíjení nebo kolik to má...
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

Teď na to koukám... Tak má 16Kwh. No to jako není moc... A slušnej je 250-300 tis? Já 120 tis mam 22kwh.. Jak jsem psal záleží na stavu tvého psa...
coach
Příspěvky: 3
Registrován: úte 08. bře 2022 19:03:45

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od coach »

Ahoj, prosím tě, jaké máš použité na Peugeotu BMS? Dokázal by jsi něco doporučit?
Uvažuji o té přestavbě Toyoty Prius na PLUG-IN. Bude tam potřeba cca 60článků v serii.
Chtěl bych tam dát něco na co by se dalo spolehnout, ale zatím jsem našel asi nejrozumnější toto: https://www.batterystore.cz/cs/balancer ... tooth.html

Čili budou potřeba dejme tomu 3ks...jak to máš řešené u sebe?
Díky moc
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od sonyr »

Ono je to s BMS podstatně složitější...

Jde o to co od ní čekáš... Mě teď před několika dny byla doporučena BMS za cca 45 tis... Pro někoho určitě užitečné pro někoho nereálná cena... Tahle bms umí i ovládat nabíječku a řešit spousty věcí kolem teploty, jednotlivé články a.t.d...

Předpokládám že jsme spolu mluvili po telefonu a je to myšlené do toho hybrida...

Já osobně mám hodně podobné ne li stejné BMSky co máš v odkaze... Jde o to že si nedovedu představit jak by si poradila nabíječka třeba jen s tím že bms při plném výkonu nabíjení najednou napadne a odpojí se... Myslím že málo která nabíječka by to dala. A další věc jestli si to dovedeš představit co by se asi stalo kdyby se bms odpojila v momentu rekuperace nebo naopak ve výkonu. Takovou ochranu přesně tato bmska totiž má. Je to nesmysl...

Používám hodně podobnou a přesně tyto vlastnosti jsem u ní manuálně odstranil.. Bohužel ty to bmsky nejsou moc statečné ani při balancování. Vlastní zkušenost. A když pak tedy nakonec zjistíš že vlastně používáš takovou bms jen kvůli informacím o stavu jednotlivých bloků je taková bms úplně k prdu.

Moje řešení je takové které bych i tobě doporučil...

Když ještě odběhnu tak bms v podstatě řídí celý elektromobil! A to je třeba si uvědomit kvůli vyhodnocení jestli se mi do bms vyplatí investovat...

Já jsem zjistil že tato bms ani neumí pořádně balancovat spíš naopak mi rozhazovala články. Výsledek? Posunul jsem napětí mimo hodnoty kde se pohybuji. Teď zhruba po více jak půl roce mam 40 článku dvakrát 3s20 bez balancování maximální rozptyl 0,012 což považuji za zcela v pohodě. Takže z toho plyne že tato bms je pouze orientační...

Já se totiž pohybuju v rozmezí cca kolem 18kwh (z 22kwh) které používám. A tudíž se nedostávám ke spodní ani horní napěťové hranci... Max na 4,05 a spodek tak 3,35. Tak tedy nebalancuji a nejsem na napěťové hraně... Dojezd je cca 150 km... Bohatě stačí...

Tobě bych doporučil udělat přesně to samé. Využívat denní potřebu přesně někde uprostřed kapacit baterií...

Nevím jestli jsem to popsal dostatečně, ale takové nastavení má si myslím smysl...

Pokud by jsi chtěl používat články pro kompletní kapacitu bez kvalitní bms se rozhodně neobejdeš! A s lifepo4 už tuplem ne...

Toto používám s li-ion !!! Lepe se hlídá napětí článků.
coach
Příspěvky: 3
Registrován: úte 08. bře 2022 19:03:45

Re: Přestavba na Li-ion

Příspěvek od coach »

Ahoj,
díky za kompletní informace.
Ano volali jsme si...Podle toho co píšeš bude opravdu nutný zainvestovat do toho asi o něco víc...Nechápu jak je ale možný, že se to prodává, když to nezvládá ani tu hlavní funkci pro kterou je to určeno...:-! Asi by mě to nepřekvapilo kdyby to stálo pár stovek, ale za 5tis a víc ???

V mém případě tam baterie vzhledem k prostoru nemůže být moc veliká, a ani asi nechci nějakou velkou nálož, tak max 5 až 10kwh.
Tím pádem je dost možné že může jít občas do nějakých např. nízkých extrémů apod.
Můžu se tě zeptat jakou BMS jsi tedy měl na mysli za těch 45 tis? Pro inspiraci:-)
No a pokud to správně chápu, těmto stávajícím BMS jsi posunul rozsah tak, byl mimo tvoje pásmo napětí které používáš tím pádem ona nemá šanci nic pokazit...:-)

Zároveň prosím tě, jaké máš použity konkrétní baterie, vypadají trochu jako lifepo4. Na toto provedení Li-ion jsem asi nikde na netu nenarazil.
Díky
Odpovědět