Peugeot iOn

Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Včera jsem přijel domů svým prvním elektromobilem. Z Pardubic do Telnice to je něco přes 150km, takže hned první jízda s nabíjením po cestě. Rychlonabijeni se ukončovalo kolem 70%, takže jsem u jedné nabíječky musel trochu improvizovat, abych do baterky na AC ještě něco dostal. K autu byla jen krátká redukce z typu 2 na typ 1. Ale jinak paráda a dneska se povedlo že 3/4 nabít z FVE.
Přílohy
IMG_20231014_151508.jpg
IMG_20231014_151508.jpg (4.83 MiB) Zobrazeno 4224 x
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od sonyr »

Gratuluji.

Jen by mě zajímalo ono se DC nabíjeni vypne na 70? myslel jsem že to pokračuje až do 100% jen pomaleji. Jak rychle se to umí nabíjet DC a AC?
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Ten nabíjecí výkon na DC začal na 43kW a postupně padal až na 4kW a pak se to vypnulo. Ze 40% na 70% za 20minut. AC palubní nabíječka má 3,7kW. Holt baterky už mají 12let. Když to bylo nový, umělo DC nabít na 80%. I na AC doma to ke konci padá k 1kW.
Zatím neumím pořádně využít kapacitu baterky. Po autech s dojezdem 1000km mě zbytkový dojezd 30km docela děsí :-), ale baterka měla ještě 40%. Takže nejdřív kolem komína otestuju, kam se dá ve skutečnosti dojet a pak si můžu troufnout víc vyjet baterku. Ne této cestě jsem neměl asistenci. Prostě začátečník :-) . Ale fajn dobrodružství :-).
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od sonyr »

Také jsem takto začínal...

Jsem zvědav na další postřehy.

Ten dojezd chce otestovat a jak se dá moc věřit odhadu dojezdu. Bylo by dobré mít nějakou diagnostiku na ten tvůj stroj aby jsi věděl v jakém stavu jsou články. Vlastně ani nevím co je iOnu použito za články a o jaké kapacitě...

Také přesně nechápu proč to dc jede jen tak do malého procenta. Vždyť co řekne auto nabíječce to tam dá i takhle malý výkon.

Já mam na zoe palubní nabíječku 22Kw. Takže se to docela pěkně rychle plní i na AC. Každopádně ke konci samozřejmě ubírá.

Teď mě napadlo není to nějak nastaveno? Aby dc jelo jenom do 70%? Což je ideální a potom stejně omezuje nabíjecí výkon takže se nevyplatí DC.
Mě na 70% ještě jede přes 30Kw na DC. Ale snažím se na DC jet jenom do 80%...
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Články jsou Yuasa LEV50 , mám ty starší , je jich tam 88ks, nominální kapacita 16kWh, využitelná 14kWh . Podle odhadového výpočtu, kdy se ztratí 1,2% za rok a 1% za 10 000km bych měl být někde kolem 77% původní kapacity. Přes diagbox jsem koukal na napětí článků , rozdíly 50mV , ale někde kolem 40%SoC. Takže na ně musím kouknout v hodně vybitém stavu, aby to mělo smysl. To DC nabíjení je stejně nouzovka, nebalancují se články. Předchozí majitel najel 40 000km a nabíjel doma, tak snad bude baterka na svůj věk ve slušném stavu (auto je r.v.2011 a má 80 000km najeto) . Ještě pořídím jiný OBD2 adapter, protože na to mém nechce běžet CanIon, ten ukáže napětí všech článků naráz.
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Tak dneska přišla první "radost" s autem. Jedu takhle z práce a najednou se rozsvítily oranžový kontrolky ABS,ESP,chybová a při přidání plynu želva. Auto prostě padlo do nouzáku , přestalo rekuperovat a jelo max. 60km/h . Tak jsem nějak doskákal domů. Tam jsem auto vypnul a znovu zapnul a ejhle, už nic nesvítilo a auto jelo normálně.
Tak jsem to načetl přes diag box. Jednotky měly chybu v komunikaci navzájem. Tak jsem všechny chyby smazal a uvidíme, co se bude dít dál. Pak jsem ještě načetl napětí na článcích baterie. Pár nejlepších mělo 3,8V , většina byla kolem 3,765V a čtyři nejslabší měly 3,755V. Ale to načítání je přes diagbox hrozně pomalý, takže během toho baterka klesala s napětím. Takže do budoucna je šance výměnou nejslabších článků trochu zvednout kapacitu.
Asi mě čeká klasická údržba elektriky. Projít konektory kontaktolem, vyčistit a namazat všechny kostry.
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Dneska jsem podnikl cestu do Hodonína, pro nastavitelný dobíjecí kabel. Tam a zpátky 105km. Vzal jsem to jako příležitost, vyzkoušet si úspornou jízdu. Ideální podmínky, nebylo potřeba topit a ani chladit. S rychlostí mezi 80 a 90km/h , pomalou jízdou do kopce a plachtěním z kopce se mi povedlo, že kilometry dojezdu odpovídaly ujetym kilometrům. V Hodoníně DC dobití ze 40% na 70% a stejnou cestou domů. Doma zbytkový dojezd 17km bez varování před vybitím baterie. Před cestou doma dobiti do plna (11kWh), DC v Hodoníně dalo 3,3kWh. Před domácím nabíjením už bylo varování slabé baterie, takže po návratu byla nabitá víc.
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od sonyr »

Nejsem si úplně jist zda nejslabší článek je s nejmenším napětí. Jde o to že pokud bude mít největší kapacitu bude se také nejpomaleji nabíjet a tedy by mohl pokulhávat za ostatními a pak by mohl mít nejmenší napětí... Všeobecně platí pravidlo že by se měli bez zátěže (nabíjení vybíjení) pohybovat v rozdílu do 0,020V. Pokud je to více je třeba je dobalancovat na horním napětí... Pak vybít a znovu nabít. Potom lze usuzovat o kapacitách jak jsou rozejité. Pokud někdo dlouhodobě jezdil třeba mezi 20-80 a málo kdy do 100 můžou být jen články rozbalancované a samozřejmě elektronika se řídí dle nejslabšího článku. Co se týče varovných kontrolek může se stát že by se načetla špatně komunikace mezi jednotkami. Zkusil bych hned vypnout zapnout... Bohužel iOn neměl ještě propracovaný baterymenegment tak nevím co jeho BMS ka bude umět s články. A jestli jde třeba spustit balancovaní v horních hodnotách tak aby články dorovnal...
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Ahoj, baterka má pasivní balancer, který balancuje při AC nabíjení už od 30% nabití . Na grafu příkonu jsou vidět i pauzy při nabíjení.
Proto beru jako měřítko napětí článku při vybití.
Aktivní balancer u takto malé baterky by byl super :-).
Ano, na tu chybu komunikace stačilo vypnout a zapnout.
Dneska si vyzvednu OBD2 adapter a snad už to napětí budu moct sledovat i za jízdy.
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
Uživatelský avatar
Pavel106
Příspěvky: 31
Registrován: ned 27. srp 2023 22:34:32
Bydliště: Telnice

Re: Peugeot iOn

Příspěvek od Pavel106 »

Tak už mi funguje nový OBD2 adapter a OBDZero aplikace. Dneska jsem vyjel baterku až na 16%, v zátěži byl rozdíl napětí článků do 0,2V , v klidu 0,1V.
Aplikace ukazuje kapacitu 33,3Ah, tj. SoH 69%, což mě zrovna nepotěšilo. Pak jsem pozoroval články při nabíjení 6,8 a 10A ze sítě. Při nabíjení je napětí článků hned srovnané . Všiml jsem si, že teplota jednoho článku je dost mimo ostatních. Průměrná teplota článků byla 20,5°C a jeden ukazoval 25°C. Tento článek podezřívám z ukončení DC nabíjení kolem 70% SoC. Ještě se zítra ráno před jízdou podívám nateplotu článků, jestli nekecá teplotní snímač u tohoto "teplejšího" článku.
Peugeot iOn r.v.2011,koupeno 2023 při 80117km, teď 84100km.
Odpovědět

Zpět na „Citroen Peugeot NEW“