Proč jsem si pořídil první elektromobil?

Odpovědět
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Proč jsem si pořídil první elektromobil?

Příspěvek od sonyr »

Již při plánování novostavby jsem přemýšlel o zřízení FVE na střechu domu. Po opravdu složitém úředním šimlu jsem pomocí firmy, která prováděla instalaci FVE panelů, docílil instalace kompletní fotovoltaické elektrárny o celkovém výkonu 15,01 kWp. Samozřejmě jsem vše zařídil tak, abych co nejvíce vyrobené energie využil v rodinném domě, například pro ohřev TUV a akumulaci otopné vody. Zvykli jsme si na denní režim, kdy pouštět pračku, myčku a všechny běžné spotřebiče nacházející se v rodinném domě. Avšak instalovaný výkon od jara do podzimu prakticky nešel využít.

Neustále jsem přemýšlel, jak přebytečnou energii využít. Až jednou jsem na rodinné dovolené potkal Peugeot 106 s nápisy Electrique. Od té doby jsem ve svém volném čase nedělal nic jiného než hledal na internetu podrobnosti o tom, kdy a kdo a jak vyráběli tento malý elektromobil. Zjistil jsem samozřejmě, že není sám a již jeho předchůdci jako Citroen AX byly také vyráběny s čistě elektrickým pohonem. Následovaly Citroen Saxo, Berlingo, Peugeot 106, Partner atd.

Já jsem měl jasnou vizi: jezdit na FVE! Bohužel a zřejmě kvůli vysoké pořizovací ceně něco kolem 750 tisíc a dalších 450 tisíc byla dotace od státu (aspoň takovou mám informaci) si tyto elektrická vozidla pořizovali nejvíce firmy, které se motaly kolem energetiky, takže to byla služební vozidla. A tak tedy většina byla dvoumístná a třídveřová, ale byly i čtyřmístné a Berlingo nebo Partner pětimístné! Jelikož jsme v tu dobu byli už tříčlenná rodina, tak představa o třídveřovém autě, jak budeme upínat dítě do sedačky a cpát se z předních dveří dozadu rozhodně nepřipadala v úvahu. Takže moje podmínka byla sehnat pětidvéřové Saxo nebo Peugeot 106. Musím uznat, že to byl nadlidský úkol. Buď byla cena nesmyslná nebo měli už velký nájezd a třeba i poruchu.

Až jednou jsem narazil na inzerát z Rakouska o prodeji Saxa s velmi malým nájezdem (do 20 tisíc) v pětimístné verzi za zajímavou cenu. Neváhal jsem a pomocí kolegy z práce jsme rychle dohodli návštěvu. Bylo to bohužel až u italských hranic a tak jsem jel rovnou i s platem. Tenkrát si samozřejmě ještě všichni mohli nechat zdát o nabíjecích stanicích a tak tedy plato byla jediná možnost.

Nebudu to protahovat. Přivezli jsme si domů Saxo, které bylo do provozu uvedeno v roce 2005 a tím začala naše emobilita čistě na FVE.
IMG-20201030-WA0007.jpg
IMG-20201030-WA0007.jpg (264.74 KiB) Zobrazeno 25229 x
ResHacker
Příspěvky: 2
Registrován: úte 30. lis 2021 12:35:31

Re: Proč jsem si pořídil první elektromobil?

Příspěvek od ResHacker »

Ahoj, musim říct, že též pro mě byl hybným momentem k pořízení nějakého prvního elektro-vehyklu solár na střeše a myšlenka, co s tou obnovitelnou energií provedu, když jí náhodou bude víc, než co zbaští lednička, pračka, bojler apod, však to znáte :D A tak jsem si pořídil nejprve čínský elektrický skútr s myšlenkou ho přestavět z původních Pb na LiFePO baterky, k tomu silnější regulátor, motor atd, prostě tuning se vším všudy. A tak se i stalo. Nějakou dobu jsem si takle spokojeně jezdil, dojezd byl pěkných cca 80km, než skútr postihla závada, se kterou chudák dodnes stojí rozebraný u bráchy na dvorku. Snad čas někdy dovolí a opět ho zprovozním. No ale mezitím u mě nadšení do elektromobility rozhodně nepolevilo, spíš naopak, a tak jsem si někdy v roce 2016 pořídil první elektroauto - žlutého Peugeota 106 ještě s původními NiCd akumulátory, na které tehdy zvládl ujet poměrně slušných asi 70km. Nebylo to ale vždy za každých podmínek, pochopitelně se mu nejlépe dařilo v létě a baterky ze sebe dostaly nejvíc při asi 20-30°C teplotě. Naopak v zimě sice fungovaly, ale dojezd spadnul někam k 60ti km. Co je ale poměrně velkým plusem u tohoto auta, že do něho inženýři namontovali benzinové Webasto topení, takže člověk neklepe kosu, ani když ho baterka někde nedejbože nechá na holičkách a ani z ní neodebírá tolik cennou energii.
Je ale pravdou, že toto auto už jsem na našem soláru mockrát nedobíjel, protože má takovou spotřebu, že bych ten solár pořád udržoval ve vybitém stavu :D Ale to mi nějak nevadilo, nabíjení řeším z důvodu bydlení v Praze na veřejných nabíječkách, a to převážně bezplatně.
K tomu, protože nadšení stále nevyprchalo, jsem si pořádil i starší Teslu model S 85D a nemužu si ji zatím vynachválit. Nabíjení mě nijak nezdržuje - spojuji ho s nutným nákupem, nebo si jdu zasportovat a naopak nemusím řešit kdy a jak pojedu na levnou pumpu tankovat a ještě před tím kolikrát čekat frontu. Další věc jsou již nespočetkrát omílané fantastické jízdní vlastnosti, nojo, ale když o tom člověk pořád jen nečte a konečně to zkusí, to je potom jiný kafe a upřímně, už ani jiné auto nechce. A skousne i to, že delší cesty se musejí trochu plánovat, především kde a jak dlouho nabiju apod. Ve městě pak o dobíjení nemá smysl ani mluvit, ikdyž bydlím v paneláku, je to pro mě naprostá pohoda. Dopravuji se tedy tiše, v rámci možností bez lokálních emisí (ano, brzdy i gumy nějaké ty emise vyprodukují, ale to u každého auta), s úžasnou dynamikou která dělá neustále úsměv v krásnym velkym autě, který navíc umí jezdit zadarmo.
To jsou tedy mé důvody, proč jsem si pořídil elektromobil a potažmo Teslu ;)

EDIT: kdyby někoho zajímaly více zkušenosti s tím mým Peugeotkem, podařilo se mi udělat rozhovor též s jedním nadšencem, který navíc umí pěkně psát (vyšel též článek ve Světě motorů).. video, ze kterého článek čerpá je zde: https://youtu.be/JSo7pDI6w3g
sonyr
Administrátor fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pát 19. lis 2021 16:14:32
Bydliště: Doubrava

Re: Proč jsem si pořídil první elektromobil?

Příspěvek od sonyr »

Jak článek, tak video jsem viděl a mohu jen doporučit.

Samozřejmě pořád dokola řešíme emise. Dobře, v podstatě nikam ani diskuze inteligentních lidí nevede. Když toto pomineme jako podstatnou poznámku, mě jako uživatele elektromobilu a jsem schopen využít solární elektrárny co se týče elektromobilu na sto procent. Samozřejmě jsem se musel oprostit od klasiky jako přijedu k pumpě, fouknu tam za 1800 korun benzín nebo naftu a mažu dál. Ano, já bych chtěl toto vše přeskočit. Není to jen tak naplánovat kdy pojedeme eautem a kdy spalovákem. Nakonec, když jsme nad tím opravdu začali přemýšlet, to dopadlo tak, že spalovák vyjel v průběhu roku dvě nádrže a eauto cca 25 tisíc km. Nebudu tady házet čísly a ten kdo nejen přemýšlí o ekologii a o jen lokálních emisích znamená úspora zhruba 40-45 tisíc na palivu zdarma, když započítám pouze nabíjení z FVE. Ano, nebuďme detailisti ve smyslu něco stálo pořízení FVE a eauta a přizpůsobení nabíjení z FVE. Ano, je především boj naučit vlastní manželku pro dodržování určitých pravidel pro maximalizování FVE instalované na střeše domu. Můžu s čistou duší říct: povedlo se. Jezdíme na FVE. Jasně, čekám komentáře ve smyslu: “A co přes zimu?” Máme možnosti nabíjet přes zimu třeba při nákupu nebo ob několik dnů z FVE, protože jsme podstatně zvýšili dojezd cca třikrát oproti původní Ni-Cd baterii. Dobře, když všechno přepočítáme na pořizovací náklady prvního eauta a přestavbu po pěti letech na Li-ion se nám to určitě nevrátilo. Ale při představě pořízení klasického spalovacího auta ty náklady nikdy nevrátí! Takže asi to vždy bude na hraně pořízení dalšího eauta ale i teď vidím, že minimálně lokálně to má smysl hlavně teď, když energie neuvěřitelně rostou nahoru! Nechci konečný výsledek ani vědět, ale myslím si a zhruba počítám, že se spalovákem bychom přišli o podstatně více.
Odpovědět

Zpět na „Elektromobil všeobecně“